Els àngels al servei de l'evangeli i dels cristians en aquest món
En
les primeres comunitats cristianes la inflació de l’angelologia va constituir
un problema seriós. Els àngels, immaterials i poderosos, feien ombra al domini
universal de Jesucrist sobre tota criatura celestial i terrestre. Sant Pau a
les cartes que enviava a les seves comunitats havia d’insistir freqüentment
sobre la inferioritat dels àngels en relació a Jesucrist. Advertia que si un
àngel gosava anunciar un evangeli diferent al de Jesús hauria de ser anatema
(Gal 1:8), perquè la missió dels àngels no és altra que la de ser missatges i
instruments de la salvació del homes manifestada en Jesucrist. Segons sant Pau,
també ells han de ser evangelitzats, han de conèixer l’evangeli (Ef 3:10). Sant
Pau insistia sobre el tema del ministeri dels àngels a favor i no per damunt de
l’evangeli i de la vida cristiana: de res no serveix a un cristià parlar la
llengua dels àngels si li mancava l’amor (ICor 13:7); més encara, els cristians
que han assolit una unió perfecta amb Jesucrist un dia “judicaran els àngels”
(ICor 6:3). La Carta als Hebreus tracta prolixament de la supremacia de Jesús
sobre els àngels i conclou: “Tots els àngels són esperits al servei de Déu per
ajudar els qui han d’heretar la salvació” (He 1:14).
Quan
en la pietat cristiana els àngels no envaeixen l’esfera divina i ocupen el lloc
que els pertoca no destorben gens ni mica i més aviat ajuden molt positivament
a viure i a comprendre el misteri de Déu, pertanyen al sistema pedagògic de què
Déu se serveix per a fer-nos entendre la seva radical santedat, la seva immensa
glòria que cap ull no ha vist ni orella ha sentit mai (ICor 2:9), i que
nosaltres no podem imaginar sinó cantada per miríades d’àngels d’una llum i
d’una bellesa singular que no paren nit i dia de proclamar la triple santedat
de Déu: “Sanctus, sanctus, sanctus...” (Is 6:3).
Els
àngels són justícia i decisió divina personalitzada. L’àngel, que amb la seva
espasa fulgurant guarda difinitivament tancades les portes del paradís perdut,
ens impedeix de retornar a una primordial felicitat hedonista – a la placenta
de la pagana Mare Terra – i ens empeny a mirar cap endavant , corrent com
atletes cap a la meta”per si me’n puc apoderar” (Flp 3:14) que és Crist mort i
ressuscitat.
Hi
ha àngels que són consol de Déu en moments de situació desesperada, com aquell
que va confortar Agar i el seu fill Ismael allà al desert (Gn 21:9-20). Hi ha
àngels de visitació, com aquells que Abraham i Sara van rebre sota l’alzina de
Mambrè (Gn 18:1-19). Hi ha encara àngels, com el d’Habacuc, que et prenen pels
cabells (Dn 14:33-39) i sense demanar-te permís gairebé t’obliguen a anar a un
lloc o carregar amb una responsabilitat o a fer una bona acció que mai no
havies imaginat. Hi ha àngels que per definició son “Medicina de Déu”, com
Rafael, que tenen el do da guarir les ferides de l’ànima, àngels que són
excel·lents companys de camí, que eixamplen el cor amb la seva conversa
profitosa, providents davant les dificultats, savis a trobar solucions
apropiades, lleials a l’amistat. Però també hi ha àngels venjatius, executors
de la ira divina, com aquells que van fustigar Heliodor el tirà invasor i
opressor que menysprea el dret i la justícia i profana les coses santes (II Mac
3) Els infants, els pobres, els indefensos tenen també un àngel protector sant
i terrible, que contempla Déu cara a cara (Mt 18:10). Desgraciat aquell que
gosi atemptar contra la innocència i contra la dignitat d’un d’aquets petits!
Desgraciat d’aquell que aprofitant-se de l’aparent silenci de Déu trepitgi el
pobre i el desvalgut, perquè no ho farà impunement. Déu hi està a l’aguait i
tard o d’hora enviarà els seus àngels més ardits a fer justícia a favor
d’aquells que en aquesta vida no tenen cap altre defensor sinó Déu.
L’Església,
mare i mestra de la nostra fe, ens fa venerar els sants àngels com a extensió
de la majestat de Déu i de la seva providència vigilant. Els àngels són present
a la nostra pregària, preguen amb nosaltres i presenten les nostres pregàries
davant l’altar de Déu. I per contrapartida també nosaltres ens associem,
sobretot en l’Eucaristia, a la litúrgia celestial que els àngels i els sants
oficien constantment davant la majestat de Déu. Ells – l’Església celestial –
són la part definitivament rescatada de tota la creació i davant Déu
representen tot el món creat, el cosmos, que encara malda amb gemecs de part
(Rom 8:22) per ser transformat fins que Déu sigui tot en tots. Nosaltres, però,
mentre esperem el “crit de l’arcàngel” (I Tes 4:16) que anunciarà que el temps
ja s’ha acabat, demanem sovint a Déu que ens envïi un àngel bo que ens guardi i
ens guïi per camins de pau. Demanem també que, arribada l’hora del nostre
traspàs, els àngels de Déu ens surtin a l’encontre i ens duguin a la ciutat de
la Jerusalem celestials i que ens donin carta de ciutadania, perquè amb tots
els sants i els pecadors penedits puguem fruit eternament del goig de Déu i
dels seus àngels conciutadans nostres.
No hay comentarios:
Publicar un comentario