El benedictinisme de sant Gregori el Gran
En la família benedictina, a la qual tinc el goig
de pertànyer, la figura del Papa sant Gregori el Gran és particularment
estimada i venerada. A sant Gregori Magne devem les notícies que tenim de sant
Benet. Fou un romà amarat de romanitat (va exercir el càrrec de Praefectus
Urbis, equivalent a “ministre de l’interior” a la Ciutat), es va fer monjo i va
conèixer la Regla de sant Benet només un parell de generacions després que fos
redactada, Papa, escriptor eximi acreditat
com a comentarista de la Santa Escriptura i com a coneixedor profund
dels mecanismes psicològics i espirituals de l’ànima. Gregori és un Pastor amb
ànima monàstica i un monjo que quan esdevé Pastor conserva tota la substància
espiritual condensada durant els anys de meditació contemplativa, per damunt de les
presses ni la immediatesa que imposa la vida pastoral.
Els anys feliços de Gregori, que van esdevenir punt
de referència durant tot el seu pontificat (590-604) van ser aquells que va
passar al seu monestir de Sant Andreu al Monte Celio de Roma, que era la seva
casa patrícia que ell va convertir en monestir, tot compartint la vida ascètica
amb un grup d’amics que van voler seguir-lo i compartir amb ell uns mateixos
ideals. Els dejunis i el rigor ascètic viscut amb un zel novell li van produir
un mal d’estómac que el van acompanyar tota la vida, però també tota la vida va
enyorar el silenci, la pau i la convivència en l’amor de Crist que vivia aquell
grup d’amics al monestir del Monte Celio, en el qual Gregori era un simple
monjo, tot i que hi exercia l’ofici de l’administració.
Molt en consonància amb sant Benet, en les seves Moralia, Gregori insisteix constantment
en el coneixement propi i en la humilitat com a fonament imprescindible de la conversio morum (la vida cristiana
intensa). Segons sant Ireneu i la teologia oriental més mística que la llatina,
el Fill de Déu es va fer home perquè l’home pugui conèixer Déu d’una manera
proporcional y les seves energies quedin amarades de la força divina com rebla
Gregori de Nissa. Tanmateix, segons san Gregori, més moral i atent a la via
pràctica, el Fill de Déu és va fer home tot humiliant-se, per ensenyar a l’home
caigut la veritat de la seva condició relapsa en què troba i el camí de
redreçament que passa per connectar la pròpia vida amb la Crist. Aquesta és una
idea eminentment benedictina i molt característica del monaquisme occidental,
la de retornar pel camí de l’obediència cap a Aquell, de qui t’havies apartat
per la desídia de la desobediència.
Un altre tema molt benedictí i molt “gregorià” és
el de la compunció del cor, que no consisteix a plànyer-se dels fracassos
passats, sinó més aviat a viure en l’experiència constant de la infinita
desproporció que hi ha entre la nostra precarietat i la immensitat del do que
Déu ens atorga. D’ací neix un gran sentiment de sentir-se agraciats molt per
damunt dels nostres mèrits i de les nostres capacitats tan limitades. En les Moralia snat Gregori parla de les laetas lacrymas. Les llàgrimes de
l’autèntica compunció mai no són amargues, sinó dolces; són llàgrimes agraïdes
i de joia com les de l’abraçada d’un rencontre.
La necessària purificació de l’ànima va molt lligada
a aquest estat permanent de compunció de cor, però també a l’acceptació de les
proves. En les Moralia aquesta idea
surt unes 600 vegades amb els noms de flagella
Dei (assots de Déu), adversa, adversitas, temptatio, tribulatio, verbera (pallissa). Les proves són
inevitables i Déu se’n serveix per trempar l’ànima i donar-li la forma de Crist
obedient fins a la mort. En la seva Regula
Pastoralis diu Gregori: “Ens cal contemplar constantment els grans turments
del nostre Redemptopr, les invectivwes, els menyspreus i les infàmies que va
haver de suportar en silenci per alliberar-nos dels suplicis eterns... ¿Per què
hem de trobar insuportable que l’home hagi de suportar els sofriments que li
sobrevenen quan Jesús va patir de part
dels homes uns sofriments tan grans a canvi del grans beneficis que ens han
obtingut?” La purificació de l’ànima pel deseiximent d’un mateix i per
l’acceptació, amb mansuetud humil, de les contradiccions té com a força motora
interna una gran nostàlgia de Déu de la qual Gregori parla amb gran vivesa en
les seves Moralia, sempre a partir de
la seva experiència. Com sant Benet, sant Gregori va ser també un vir desideriorum, un home devorat pel
gran desig de l’absolut de Déu.
Sant Gregori el Gran ha estat un més entre els
sants pares de l’Església que ha tingut un esperit prou ardent com per
sentir-se empès a comentar saborosament el Càntic
dels Càntics, però amb una discreció de vocabulari i d’expressió molt més
sòbria, molt més discreta, molt més benedictina que el llibre homònim que va
escriure sant Bernat sis segles més tard.
Naturalment que la imatge nupcial de Jesús i l’ànima hi és present, però
sempre d’una manera continguda i remarcant per damunt de tot la transcendència
divina de Jesús, la seva majestat. L’espòs de qui parla sant Gregori és per
damunt de tot el Rei de la Glòria que es digna d’entrar al tàlem nupcial, que
és el cor de l’ànima que l’estima i el desitja.
Igual que sant Benet, que al final de la Regla
parla de “l’amor ferventíssim, de “la inefable dolcesa de l’amor”, sant Gregori
dibuixa el cimal de la vida espiritual en l’amor esponsal (ad nupcias intrare: entrar a les noces). Però en què consisteix
aquest amor i aquestes núpcies? I ara
ens trobem amb una altra bisectriu benedictina, que després serà represa per sant
Tomàs d’Aquino. Déu i l’ànima s’uneixen per la visió, per la visió beatífica.
Veure Déu, veure el seu rostre, veure la seva llum increada és entrar en
comunió amb la substancia divina. Mentre vivim ací a la terra, la comunió amb
Déu per la fe és una virtus o un habitus de l’ànima que viu en gràcia de
Déu, però ja ara, a la terra, aquesta ànima pot experimentar d’una manera
eminent una percepció fugissera (raptim,
furtim), a vegades només per uns
instants brevíssim, la llum tabòrica, aquella de la Transfiguració al mont
Tabor, una vera pregustació de la unió immediata amb Déu; es tracta d’una
gràcia gratis data (donada
gratuïtament i perquè si). Tanmateix, segons l’economia ordinària de la gràcia, ens hem de conformar
amb la virtus de la fe i tendir “amb
tot el deler espiritual”, com diu la Regla benedictina, ad coelestia regna, al regne celestial, on després d’haver
participat amb la paciència dels sofriments de Crist, mereixerem de compartir
també el seu regne”. Amèn.
No hay comentarios:
Publicar un comentario