Les tribulacions de Sant Joan Crisòstom
Joan Crisòstom no és un
sant popular entre nosaltres. Ben poques
persones, esglésies o institucions porten el seu nom i molts que han fet
un batxillerat passat per aigua no saben ni qui és. Amb tot jo crec que aquest
personatge té molt a dir-nos i a ensenyar-nos. No penso explicar vida i miracle
fil per randa ni tampoc resumiré els seus escrits que li han merescut el títol
de “doctor de l’Església”. Tanmateix Joan Crisòstom més que un teòleg va ser un
perspicu comentarista de la Sagrada Escriptura que en l’Església d’Orient ocupa
un lloc tan rellevant com Sant Agustí en la d’Occident, amb el qual guarda
molta similitud malgrat les grans diferències. Ambdós són grans intel·lectuals
molt sants que per circumstàncies ben llunyanes a la seva voluntat van
esdevenir bisbes i tots dos estaven mancats de pragmatisme per sortir-se’n
airosos dels conflictes en què es trobaven ficats. Agustí d’Hipona podia
recórrer al seu amic el bisbe de Cartago i al seu deixeble Elpidi bisbe de
Tagaste, que li solucionaven els problemes, però el Crisòstom no podia recórrer
a ningú, ja que ell era la màxima autoritat eclesiàstica a l’Orient i es
trobava terriblement sol davant els corbs i els escurçons eclesiàstics i
cortesans de la gran Constantinoble.
Joan era el prevere
encarregat de la predicació a l’església patriarcal d’Antioquia, famós no
solament pels seus escrits, sinó també per la seva oratòria sàvia i clara, i
plena de “pathos”, que el públic seguia embadalit. Per això li posaren de sobrenom
“chrisos stomos” (boca d’or). Però a les seves qualitats d’intel·lectual i
d’orador afegia la de ser un asceta. Abans de ser prevere havia portat durant
uns anys vida eremítica al desert de Síria i després, tot i viure a la capital,
continuava vivint en la més estricta austeritat. En quedar vacant la seu de
Constantinoble, l’emperador i el seu consell, atesa la seva fama d’orador
brillant, el van catapultar cap a capital imperial, forçant el senat
presbiteral d’aquella església que mai no hauria elegit un antioquè i menys encara
un asceta, amant del dejuni i de la vida austera. En ser bisbe, el Crisòstom no
va canviar gens ni mica el seu gènere de vida que contrastava enormement amb el
del seu antecessor, Nectari, que abans de ser bisbe havia estat senador i el
caràcter episcopal no havia alterat la seva intensa vida social i cortesana amb
l’aplaudiment i complaença de l’alt clergat que feia i desfeia al seu albir
tots els afers eclesiàstics.
El Crisòstom en veure el
panorama de la seva Església local es va proposar com a objectiu netejar els
costums del clergat i dels cristians “potentiores”, d’alt standing, grans
funcionaris que presumien de “protectors de l’Església” però no paraven
d’escandalitzar el bons i senzills cristians amb els seus mals exemples. El
bisbe Joan Crisòstom continuava escrivint comentaris i tractats, però ara les
seves principals obres tenien caràcter exhortatiu, i la principal va ser
“Diàleg sobre el sacerdoci”, escrita amb la finalitat d’entusiasmar els
sacerdots que se l’escoltaven i el seguien de gust. Encara avui és un llibre de
capçalera de tot sacerdot enamorat del seu ministeri.
Un altre tema fort del
Crisòstom seria el que avui anomenaríem doctrina social. El Crisòstom, des de
la trona de la seva església principal Santa Sofia, no s’estava de dir i
proclamar que per al cristià la propietat no és un dret absolut d’usar i abusar
com establia el dret romà. Déu va crear el món per al gènere humà “in solidum”,
el propietari és només l’administrador posat per la Providència Divina per
crear riquesa i distribuir-la equitativament, primerament per a la seva digna
subsistència, però immediatament per al profit dels treballadors i l’alimentació
i el socors dels pobres. El luxe és no solament una injúria, sinó que és un
lladronici. I el Crisòstom mirava fit a fit els alts funcionaris i l’emperadriu
Eudòxia que escoltava lívida d’odi. Tanmateix no heu de pensar que el Crisòstom
era un pioner del que avui dia diríem teologia de l’alliberament. La argumentació
del Crisòstom no té res a veure amb el comunisme de “La República” de Plató, no
mira la política ni la reforma social, sinó el Gènesi, l’Evangeli i la dinàmica
que genera l’Eucaristia. En la ment del Crisòstom no entra una revolució d’estructures
polítiques, impensable en el context de l’imperi bizantí, sinó un canvi, una
conversió de la mentalitat cristiana que propugna una comunió lliure i
concordada de béns espirituals i materials.
En aquesta prioritat
pastoral envers el pobres, el Crisòstom va trobar un ajut extraordinari en Olímpia,
una noble matrona que es va posar ella i les seves possessions al servei de
l’Església de Constantinoble i del seu bisbe. El Crisòstom li va conferir el
títol d’arxidiaconissa i li confiar la direcció de l’Hospici o Hospital on eren
acollits els malalts abandonats i sense família i on els pobres de la ciutat
trobaven cada dia un plat calent. Això va exasperar el alt clergat que
ambicionava administrar, sense oblidar el profit propi, les almoines per als
pobres que el bisbe havia de procurar. L’església de Santa Sofia de
Constantinoble s’omplia de gom a gom d’artesans i de gent del poble que abans
anava poc a l’església, per escoltar el Crisòstom que parlava de manera
entenedora i encesa. A més havia organitzat acuradament la celebració litúrgica
amb una bellesa sorprenent. Escoltar-lo i veure’l celebrar il·luminava la ment
i encenia els cors.
Un altre fet que defineix
la fesomia espiritual del Crisòstom és la història del prevere Tigris. Aquest havia estat un esclau que
moneda a moneda havia estalviat per comprar la seva llibertat servint-se d’un
testaferro. Tan bon punt va obtenir la manumissió es va presentar al Crisòstom
per posar-se totalment al seu servei gratuïtament, puix que havia promès a
Jesucrist d’oferir-li la seva llibertat si l’aconseguia. El Crisòstom l’abraçà
i el va afegir a la família episcopal i con que Tigris era llest i amic de
moltes lectures, al cap d’uns pocs anys el Crisòstom el va ordenar prevere,
però el clergat cortesà i mundanal de Constantinoble no va acceptar de cap manera
de seure al costat de l’antic esclau i va impugnar la validesa de la seva
ordenació malgrat l’ardida defensa del bisbe.
A tot l’Orient se sabia
que amb el Crisòstom com a bisbe de la capital havien canviat els vents. Al
costat d’ell trobaven aixopluc i acolliment molts bons sacerdots víctimes
d’enveges i de conflictes eclesials provocats per bisbes sàtrapes, més
funcionaris que bisbes, com va ser el cas dels Quatre Germans Llargs expulsats
d’Alexandria a causa de la persecució dels origenistes que empaitava els monjos
intel·lectuals, i el gran Joan Cassià de camí cap a Occident per la mateixa
causa. L’animadversió i les maquinacions eclesials i polítiques contra el
Crisòstom anaven augmentant, però el bisbe mai no es va prendre seriosament els
adversaris, no n’hi feia cas i considerava els contratemps com una prova que
havia de suportar per no ensuperbir-se. Va arribar a la capital, cridat pels
opositors del bisbe, sant Epifani de Salamina, que ple de prejudicis i
manipulat pels discordants que va increpar furiosament sant Joan Crisòstom mentre
celebrava l’eucaristia amb gran escàndol dels fidels. I encara amb més
vehemencia va arribar a la capital acompanyat de vint bisbes egipcis i amb gran
seguici el patriarca Teòfil d’Alexandria, que rebia el malnom de “el Faraó”,
pel gènere de vida que portava i el geni que gastava. L’emperador li va
permetre organitzar el famós Sínode de l’Alsina, prop de la capital, però en
territori calcedonès, per escoltar els adversaris i declarar la inhabilitació
del Crisòstom com a bisbe. Ni tan sols en aquests moments tràgics, el Crisòstom
no emprengué una ardida autodefensa, puix que els arguments contra ell eren tan
grollers i calumniosos que es desfeien per ells mateixos. En efecte, les
acusacions feien riure. Els alexandrins van acusar el Crisòstom de mantenir
relacions pecaminoses amb Olímpia una acusació que ni els clergues cortesans de
Constantinble haurien pogut pensar, perquè el Crisòstom era baixet i esquelètic
pels dejunis i penitències i Olímpia era una matrona poderosa que pesava tres
vegades més que el bisbe. L’acusaven de prendre el bany en solitari i de no
admetre-hi companys com era consuetud a les termes i a casa. L’acusaven de
posar-se un caramel a la boca abans de predicar i de relacionar-se amb gent de
baixa categoria social. És interessant i sorprenent de constatar que entre els
participants d’aquest sínode tendenciós i malèvol es trobava, encara molt jove,
el qui serà ben aviat sant Ciril d’Alexandria, nebot del bisbe faraó.
Davant la presència
ostentosa i cridanera dels alexandrins el poble de Constantinoble s’indignà i
la va considerar com una invasió forana i adversa. La gent s’aplegava a
qualsevol hora del dia a Santa Sofia reclamant la presència del Crisòstom, però
aquest en comptes de defensar-se i d’explicar la situació explicava a la
multitud la Carta de Sant Pau als Romans, com si res no passés i demanant calma
i paciència a un auditori que volia donar la vida per defensar el seu bisbe. Al
final els pitjors presagis es van acomplir, com havia presagiat sant Epifani en
acomiadar-se del Crisòstom: “tant de bo no moris bisbe!”. L’emperador, mogut per l’emperadriu enemiga
visceral del bisbe, dictà l’exili del Crisòstom, acusant-lo d’haver dividit
l’Església de Constantinoble i d’incapacitat per a governar-la.
Sembla una crònica actual
i estem parlant del final del segle IV i del primers anys del segle V. Val molt
la pena de llegir San Joan Crisòstom, sobretot els seus comentaris sobre les
epístoles paulines, però també val molt la pena de conèixer i estimar la vida
d’aquest bisbe, estimat i odiat, com totes les grans figures, i deixar-nos instruir
per ell i pel seu exemple perquè la seva història projecta llum a la història
que vivim cada dia i ens fa veure i comprendre amb més profunditat la dimensió
humana i sobrenatural de l’Església i de la santedat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario